Από τα αρχαία χρόνια, οι άνθρωποι ανέφεραν τις επιτυχίες τους, συχνά με κάποια υπερβολή, για να εντυπωσιάσουν και να πείσουν τους άλλους για τις ικανότητές τους. Δεν αρκούσε να είσαι απλά ικανός/η· έπρεπε να κερδίσεις και την αναγνώριση της κοινότητας. Η επιτυχία και η αποδοχή ήταν άμεσα συνδεδεμένες με την ικανότητά σου να αφηγείσαι την ιστορία σου με τον πιο εντυπωσιακό και πειστικό τρόπο.

Όταν θέλουμε να αναδείξουμε κάποια στοιχεία του εαυτού μας χρησιμοποιούμε χαρακτηρισμούς και ιδιαίτερη φρασεολογία, με σκοπό να κερδίσουμε την προσοχή του συνομιλητή μας, όπως στην συγκεκριμένη περίπτωση ενός/μιας υπεύθυνου/ης προσλήψεων. Ο στόχος είναι να μας ακούσουν, να αφιερώσουν χρόνο σε εμάς και τελικά να μας προσφέρουν τη θέση, την καριέρα ή την αύξηση που επιδιώκουμε.

πώς επηρεάζει η αφήγηση ιστοριών την επιτυχία στις συνεντεύξεις;

Η αφήγηση ιστοριών (storytelling) μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία μιας συνέντευξης. Οι ιστορίες που αναφέρεις για τον εαυτό σου και την εμπειρία σου, ενισχύουν το personal brand σου. Αυτές οι ιστορίες θα σε βοηθήσουν να παρουσιάσεις με ενδιαφέροντα τρόπο ό,τι αναφέρεις στο βιογραφικό σου. 

Είναι σημαντικό να καταλάβεις ότι η αφήγηση που αναφέρουμε δεν σχετίζεται με την παρουσίαση φανταστικών ιστοριών. Αντίθετα, βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα που διαμορφώνουν το προφίλ σου, ώστε το επαγγελματικό σου υπόβαθρο, η εκπαίδευσή σου, η συμπεριφορά και η προσωπικότητά σου να δημιουργούν μια ολοκληρωμένη εικόνα. Φρόντισε όλα αυτά να παρουσιάζονται με συνοχή προκειμένου να πείσεις τον/την υπεύθυνο/η πρόσληψης σχετικά με το τι μπορείς να προσφέρεις. Η αφήγησή σου συνδέει κομμάτια της ιστορίας σου, αναδεικνύει τις λεπτομέρειες της επαγγελματικής σου πορείας και φανερώνει στον/στην πιθανό/ή εργοδότη/τρια ότι όχι μόνο είσαι κατάλληλος/η, αλλά και ο/η ιδανικός/η υποψήφιος/α.

Εσύ είσαι ο/η πρωταγωνιστής/στρια και η ικανότητά σου να δημιουργείς μια ενδιαφέρουσα ιστορία είναι η δύναμή σου. Κέρδισες την πρόσκληση στην συνέντευξη, επειδή οι δεξιότητες και η εμπειρία σου ευθυγραμμίζονται με την περιγραφή της θέσης εργασίας και τις απαιτήσεις της εταιρείας. Ωστόσο, η επιτυχία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πώς θα απαντήσεις στις ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της συνέντευξης.

Ερωτήσεις όπως: "Πες μου για μια φορά που..." ή "Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκλησή σου και πώς την ξεπέρασες;" αποκαλύπτουν πολλά για σένα. Οι επικοινωνιακές σου δεξιότητες και η γλώσσα του σώματός σου αντικατοπτρίζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργείς και πώς αντιμετωπίζεις καταστάσεις και προκλήσεις. 

Παράλληλα, αποκαλύπτουν το πώς αντιμετωπίζεις παρόμοιες καταστάσεις σαν αυτές που θα συναντήσεις στη νέα θέση. Αναλαμβάνεις πρωτοβουλίες ή αποφεύγεις την ευθύνη και προτιμάς να παραμένεις στο παρασκήνιο; Μπορείς να επικοινωνήσεις με σαφήνεια και αυτοπεποίθηση; Σε αυτές τις στιγμές, θα ήταν καλό να αναφέρεις μερικές ιστορίες που θα αναδείξουν τις ικανότητές σου.

αφηγητής; εγώ;

Δεν χρειάζεται να γίνεις ο επόμενος Ernest Hemingway. Η αφήγηση δεν είναι φυσικό ταλέντο. Αρκεί να καλλιεργήσεις κάποιες βασικές δεξιότητες και με την εξάσκηση, θα νιώθεις όλο και πιο άνετα. Ο τρόπος που θα παρουσιάσεις τις εμπειρίες σου και θα απαντήσεις στις ερωτήσεις εξαρτάται από την προσωπικότητά σου. Μην προσπαθήσεις να υποδυθείς κάποιον άλλο· προσπάθησε με την αφήγησή σου να αναδείξεις τα καλύτερα χαρακτηριστικά σου.

Φαντάσου την επίδραση που θα έχει σε συναντήσεις, παρουσιάσεις, στη δικτύωση και στις σχέσεις με τους συναδέλφους σου. Και φυσικά, σκέψου πόση αυτοπεποίθηση θα αποκτήσεις. Ποιος/α δεν θα ήθελε περισσότερη αυτοπεποίθηση στον εργασιακό του χώρο;

Ακολουθούν μερικές συμβουλές για να γίνεις καλύτερος/η αφηγητής/τρια:

προετοίμασε την ιστορία σου

Είναι σημαντικό να προετοιμάσεις την ιστορία που θα αναφέρεις, καθώς ακόμα και οι πιο έμπειροι/ες αφηγητές/τριες αγχώνονται στις συνεντεύξεις.

Βεβαιώσου ότι γνωρίζεις αρκετά καλά τα σημαντικότερα σημεία του βιογραφικού σου. Επιπλέον, φρόντισε να μάθεις περισσότερα για την εταιρεία με την οποία έχεις προγραμματίσει συνέντευξη και προετοιμάσου για τις συνηθισμένες ερωτήσεις και απαντήσεις

Στις ερωτήσεις για υποθετικά σενάρια, να είσαι σύντομος/η και περιεκτικός/η. Μόλις κερδίσεις την προσοχή του/της υπεύθυνου/ης προσλήψεων, μην επαναλαμβάνεσαι και μην φλυαρείς. Προσπάθησε η ιστορία σου να μην υπερβαίνει τα 3 λεπτά. 

Όταν έχεις προετοιμάσει τη λίστα σου, κάνε εξάσκηση—με δυνατή φωνή, μπροστά σε φίλους, μέλη της οικογένειας ή ακόμα και μπροστά στον καθρέφτη, μέχρι να βρεις ένα ρυθμό και έναν τρόπο ομιλίας με τον οποίο νιώθεις άνετα. Με αυτόν τον τρόπο θα μάθεις να σκέφτεσαι γρήγορα και μεθοδικά.

δημιούργησε αλληλουχία στην ιστορία σου

Κάθε καλή ιστορία, βιβλίο, σενάριο ή ταινία ακολουθεί μια δομή με αρχή, μέση και τέλος, περιλαμβάνοντας το πρόβλημα και τη λύση. Αυτή η δομή ονομάζεται αφηγηματική καμπύλη. Στην ιστορία της ζωής σου, είσαι εκείνος/η που διανύει ένα ταξίδι ανακάλυψης, προκλήσεων, δοκιμασιών και λύσεων. Οι ιστορίες που διηγείσαι θα ήταν καλό να αναδεικνύουν την πρόοδό σου, και όσο μεγαλύτερες οι προκλήσεις, τόσο πιο ενδιαφέρουσα θα γίνεται η αφήγησή σου.

Για να δημιουργήσεις μια σαφή περίληψη της ιστορίας σου, μπορείς να ακολουθήσεις την παρακάτω δομή σε τέσσερις ή πέντε προτάσεις:

  • εισαγωγή: παρουσίασε την τοποθεσία, περιβάλλον, τον χρόνο και τους χαρακτήρες.
  • παρουσίαση προβλήματος: εξήγησε το πρόβλημα που απαιτεί δράση και τι θα κερδίσεις ή θα χάσεις.
  • κλιμάκωση: πώς αυξήθηκαν οι δυσκολίες και πώς τις αντιμετώπισες; 
  • επίλυση: επίλυσε την ένταση που δημιούργησε το πρόβλημα.
  • τέλος: ανάφερε το ηθικό δίδαγμα της ιστορίας, φανερώνοντας τι θα ήθελες να αποκομίσει ο αναγνώστης από την ιστορία σου.

πες την ιστορία σου

  • άκου προσεκτικά στη συνέντευξη για να καταλάβεις την ερώτηση και να απαντήσεις κατάλληλα
  • δείξε ενθουσιασμό όταν λες ιστορίες—δείχνεις στους άλλους το πώς πρέπει να αντιδράσουν. 
  • να είσαι ευέλικτος/η—οι ερωτήσεις σε μια συνέντευξη μπορεί να παρουσιαστούν με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.
  • να είσαι θετικός/η—ακόμα και αν η ερώτηση είναι αρνητική. 
  • άφησε την προσωπικότητά σου να αναδειχθεί—θυμήσου ότι αξιολογούν επίσης αν είσαι κάποιος/α με τον/την οποίο/α θέλουν να συνεργαστούν.

η εξάσκηση είναι το κλειδί 

Να θυμάσαι ότι θα γίνεσαι καλύτερος/η στην αφήγηση με εξάσκηση. Παρακάτω θα βρεις ένα παράδειγμα storytelling. 

«Ήμουν project manager σε μια ομάδα μάρκετινγκ τεσσάρων ατόμων. Ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες της εταιρείας μας έστειλε μια τεράστια αίτηση προσφοράς με προθεσμία λίγο πριν τα Χριστούγεννα. Ήταν κρίσιμο για την εταιρεία μας και μας ενδιέφερε ιδιαίτερα καθώς δεν είχαμε καθυστερήσει ποτέ την παράδοση κάποιου project. 

Ήμουν υπεύθυνος για τη συγκέντρωση, κατανομή και παρακολούθηση εργασιών, τον καθορισμό προθεσμιών και τη διαχείριση της διαδικασίας και των συμμετεχόντων. Αυτό το έργο ήταν ιδιαίτερα απαιτητικό, καθώς αρκετοί από τους συναδέλφους μας απουσίαζαν ή θα απουσίαζαν τις επόμενες μέρες, λόγω των εορτών.

Εργάστηκα αρκετά για να συγκεντρώσουμε όσα χρειάζονταν πριν οι εργαζόμενοι/ες φύγουν με άδεια, πραγματοποιώντας έκτακτες συναντήσεις προκειμένου να συντάξουμε μία ικανοποιητική απάντηση.

Η ομάδα μου ανέφερε ότι τους ενέπνευσα—δουλέψαμε αρκετές ημέρες. Γράψαμε τμήματα της αίτησης προσφοράς, όπως είχα καθορίσει, δημιουργήσαμε τις κατάλληλες γραφικές παραστάσεις και στείλαμε το έγγραφο στον υπεύθυνο marketing, ο οποίος είχε να κλείσει πολλές εκκρεμότητες, καθώς έβγαινε την επόμενη μέρα σε άδεια.

Όχι μόνο τηρήσαμε την προθεσμία μας, αλλά παραδώσαμε την πρόταση δύο ημέρες νωρίτερα. Στη συνέχεια, η εταιρεία αναγνωρίστηκε ως ''Vendor of Record'' για τον συγκεκριμένο πελάτη, οδηγώντας σε αύξηση 33% στις χρεώσεις της.

Αυτό που έμαθα από αυτή την εμπειρία είναι ότι διαχειρίζομαι τις ομάδες με επιτυχία. Εμπνέω τους γύρω μου να αποδίδουν στο μέγιστο. Θα συνεισφέρω με τις οργανωτικές μου ικανότητες, καθώς και με την ικανότητά μου να παρακινώ και να εμπνέω την ομάδα σας, αναλαμβάνοντας το ρόλο του νέου υπεύθυνου marketing

πώς θα καταλάβω αν η ιστορία μου έχει απήχηση;

Μπορείς να καταλάβεις αν η ιστορία σου έχει επιτυχία, από την αντίδραση των ανθρώπων. Ο/η υπεύθυνος/η προσλήψεων θα διατηρεί οπτική επαφή αν τον/την ενδιαφέρει, ενώ αν δείχνει να κοιτάζει αλλού ή να είναι ανήσυχος/η, ίσως δεν είναι τόσο συγκεντρωμένος/η. Επίσης, παρατήρησε αν κρατά σημειώσεις ή σχεδιάζει κάτι κατά τη διάρκεια της συζήτησης.

Όταν οι ιστορίες σου είναι ενδιαφέρουσες, θα ξεχωρίσεις και μπορείς να αυξήσεις τις πιθανότητες να προσληφθείς, επιτυγχάνοντας έτσι τους επαγγελματικούς σου στόχους.

βρες τη θέση εργασίας που σου ταιριάζει.

Ανακάλυψε όλες τις θέσεις εργασίας μας.

κάνε την αίτηση σου