Μια συνέντευξη εργασίας μπορεί να πάρει διαφορετικές μορφές. Διαφέρει ως προς τον αριθμό των ανθρώπων που σας παίρνουν συνέντευξη, ως προς το μέρος της συνάντησης (φυσικός χώρος ή διαδικτυακά), ακόμα και ως προς το περιεχόμενο των ερωτήσεων.

Παρακάτω, αναλύονται πέντε από τα 10 είδη συνεντεύξεων που ενδέχεται να αντιμετωπίσετε καθώς και συμβουλές για να ανταποκριθείτε επιτυχώς στις απαιτήσεις του κάθε είδους.

1. Η παραδοσιακή συνέντευξη

Αυτή είναι η επικρατέστερη μορφή. Απέναντί σας έχετε ένα άτομο, το οποίο κάνει ερωτήσεις προκειμένου να κατανοήσει αν είστε ο κατάλληλος υποψήφιος για τις θέσεις εργασίας που είναι διαθέσιμες στην εταιρεία στην οποία εργάζεται. Σε αυτήν την περίπτωση, είναι πολύ σημαντικό να αποδείξετε τα παρακάτω:

  • Είχατε θετικά αποτελέσματα στον προηγούμενό σας ρόλο. Οι υπεύθυνοι προσλήψεων αναζητούν υποψηφίους που μπορούν να τους φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα και ένα καλό ιστορικό στην προϋπηρεσία σας, σας δίνει πλεονέκτημα.
  • Μπορείτε να φέρετε τα ίδια ή και καλύτερα αποτελέσματα στο νέο σας ρόλο. Αναζητήστε πιθανά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος ενδιαφέροντός σας και προετοιμαστείτε για πιθανές ερωτήσεις του πώς μπορείτε να συνεισφέρετε στην ανάπτυξη της εταιρείας.
  • Μπορείτε να πείσετε ότι είστε ο ιδανικός υποψήφιος. Δεν θα πείσετε τον πιθανό εργοδότη σας μόνο με τα προσόντα σας αλλά και με την ικανότητά σας να προβάλλετε ότι ταιριάζετε στην κουλτούρα της εταιρείας.
  • Διαθέτετε ενθουσιασμό για τη νέα θέση. Το τελευταίο βήμα για να κερδίσετε την εμπιστοσύνη του πιθανού εργοδότη σας είναι να δείξετε ότι πραγματικά σας ενδιαφέρει να ξεκινήσετε την καριέρα σας στην εταιρεία.

2. Η τηλεφωνική συνέντευξη

Συνήθως η τηλεφωνική συνέντευξη είναι το πρώτο στάδιο της διαδικασίας της συνέντευξης και εξίσου σημαντική. Ένα από τα θετικά στοιχεία μιας τηλεφωνικής συνέντευξης είναι το γεγονός ότι μπορείτε να έχετε μπροστά σας σημειώσεις - το βιογραφικό σας, για παράδειγμα. Ωστόσο, πρέπει να έχετε υπόψη σας τα τεχνικά ζητήματα που μπορούν να προκύψουν, επομένως, φροντίστε να είστε σε μέρος με καλό σήμα και χωρίς θόρυβο. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, δώστε προσοχή σε κάθε ερώτηση και απαντήστε αργά και καθαρά, αφού ενδέχεται ο συνομιλητής σας να μην σας ακούει τόσο καλά από το άλλο μέρος του ακουστικού.

3. Η συνέντευξη μέσω video-κλήσης

Η συνέντευξη μέσω video-κλήσης κερδίζει συνεχώς έδαφος καθώς προσφέρει τη δυνατότητα στην εταιρεία να “δει” έναν υποψήφιο ακόμα και αν εκείνος κατοικεί σε άλλη περιοχή ή χώρα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχετε να σκεφτείτε τόσο τα τεχνικά ζητήματα όσο και το τι εντύπωση θα δώσετε μέσω της οθόνης σας. Πριν ξεκινήσει η συνέντευξη, φροντίστε να ανανεώσετε την εικόνα που εμφανίζεται στις επαφές σας καθώς και το όνομα χρήστη. Ουσιαστικά, αυτή είναι η πρώτη εντύπωση που θα δώσετε, επομένως, διαλέξτε μια επαγγελματική εικόνα και ένα κατάλληλο username. Στη συνέχεια, διαλέξτε το κατάλληλο ντύσιμο - αφού οι υπεύθυνοι προσλήψεων θα προσέξουν και το πώς είστε ντυμένοι - και ελέγξτε ότι έχετε σταθερή σύνδεση στο διαδίκτυο και φορτισμένη μπαταρία. Επιλέξτε, επίσης, ένα φωτεινό χώρο, χωρίς θόρυβο και χωρίς πολύ κόσμο γύρω σας και κινηθείτε όπως αν βρισκόσασταν στο ίδιο γραφείο με το συνομιλητή σας. Οι κινήσεις των χεριών ή η στάση του σώματός σας, για παράδειγμα, παίζουν ρόλο και στη συνέντευξη μέσω video-κλήσης.

4. Η συνέντευξη με case studies

Εδώ τα πράγματα περιπλέκονται. Οι εταιρείες που επιλέγουν αυτή τη μορφή συνέντευξης θέλουν πραγματικά να δουν πώς μπορείτε να ανταποκριθείτε σε ένα δεδομένο πρόβλημα/case study, να εξετάσουν τον τρόπο σκέψης σας καθώς και το πόσο γρήγορα μπορείτε να βρείτε λύση σε αυτό που σας ζητείται. Μπορεί να σας ζητηθεί να βρείτε τρόπους εισόδου σε μια νέα αγορά, ή τρόπους ανάπτυξης ενός προϊόντος, τρόπους αύξησης κερδοφορίας ή αν πρέπει η εταιρεία να προχωρήσει ή όχι στην εξαγορά μιας άλλης εταιρείας. Στην περίπτωση αυτή, είναι σημαντικό να καταλάβετε πλήρως το πρόβλημα που έχει τεθεί. Μη διστάσετε να κάνετε ερωτήσεις για να βεβαιωθείτε ότι έχετε όλα τα δεδομένα που χρειάζεστε. Συνοψίστε την κατάσταση και φροντίστε να αναλύσετε βήμα-βήμα τον τρόπο σκέψης σας καθώς προχωράτε προς τη λύση του προβλήματος. Είναι σημαντικό η απάντησή σας να είναι δομημένη, άρα μη βιαστείτε να απαντήσετε κατευθείαν αλλά σκεφτείτε το πρόβλημα για λίγο. Μην ξεχνάτε ότι η ροή της σκέψης σας είναι σχεδόν όσο σημαντική όσο και η λύση που θα δώσετε. Για να προετοιμαστείτε για αυτού του είδους τις συνεντεύξεις, καλό είναι να κάνετε μια καλή έρευνα του κλάδου στον οποίο θέλετε να δραστηριοποιηθείτε, διαβάζοντας ανακοινώσεις εταιρειών και σχετικά άρθρα.

5. Η δημιουργική συνέντευξη

Σε αυτή τη μορφή καταφεύγουν μεγάλες εταιρείες που είναι γνωστές για τις καινοτομίες που εισάγουν στον κλάδο τους. Όπως είναι φυσικό, θέλουν να προσελκύσουν υποψηφίους που μπορούν να σκεφτούν το ίδιο καινοτόμα. Συνεπώς, αποφεύγουν τις συνήθεις ερωτήσεις σε μια συνέντευξη και κάνουν ερωτήσεις όπως “σχεδιάστε ένα πλάνο εκκένωσης του κτιρίου”. Μπορεί αυτές οι ερωτήσεις να μην έχουν εμφανή σχέση με τις θέσεις εργασίας που έχουν κάνει αίτηση οι υποψήφιοι αλλά έχουν ως στόχο να εξετάσουν πόσο γρήγορα μπορεί κάποιος να σκεφτεί υπό πίεση ή πώς χειρίζεται μια δύσκολη κατάσταση. Αν σας τύχει μια τέτοια συνέντευξη, σκεφτείτε προσεκτικά την απάντησή σας και αναλύστε τη βήμα-βήμα στο συνομιλητή σας. Σπάνια κάποιος βρίσκει τη σωστή απάντηση, ωστόσο, η κάθε απάντηση μπορεί να δείξει πολλά για τις ικανότητες επίλυσης προβλημάτων που έχετε.   Ακολουθεί μέρος β με τα υπόλοιπα είδη συνεντεύξεων.

Μετά το άρθρο για τα πρώτα πέντε είδη συνεντεύξεων, σας παρουσιάζουμε το δεύτερο μέρος προκειμένου να προετοιμαστείτε κατάλληλα για μια πιθανή συνέντευξη εργασίας.

6. Η συνέντευξη εκτός γραφείου

Εκτός των καθιερωμένων τύπων συνέντευξης, υπάρχει η περίπτωση να σας καλέσει ένας πιθανός εργοδότης να περάσετε από συνέντευξη σε χώρο εκτός γραφείου, σε ένα εστιατόριο, για παράδειγμα, ή σε ένα καφέ. Αυτό δείχνει συνήθως ότι θέλει να δει πώς κινείστε σε ένα πιο χαλαρό περιβάλλον και να σας γνωρίσει λίγο καλύτερα. Εκτός του να προετοιμάσετε τις απαντήσεις στις πιθανές ερωτήσεις για τη συνέντευξη, μπορείτε να κάνετε μια μικρή έρευνα του χώρου στον οποίο θα συναντηθείτε με τον υπεύθυνο προσλήψεων, κοιτώντας το μενού καθώς το ύφος και το στυλ του χώρου.  Αυτό θα σας βοηθήσει τόσο στο να μη χάσετε χρόνο αναλογιζόμενοι τι να παραγγείλετε αλλά και να βρείτε ποιο είναι το κατάλληλο ντύσιμο για την περίσταση. Μια τέτοια συνέντευξη είναι περισσότερο ένας διάλογος παρά μια διαδικασία ερωταπαντήσεων. Μη ξεχνάτε, ακόμα, ότι ο λόγος που η συνέντευξη γίνεται σε εξωτερικό χώρο είναι γιατί ο πιθανός εργοδότης σας θέλει να δει πώς παρουσιάζεστε και στήνεστε σε κοινωνικές περιστάσεις, επομένως, μη ξεχάσετε να προβάλλετε ένα ευγενικό, ήρεμο κι ευχάριστο χαρακτήρα.

7. Η ομαδική συνέντευξη

Οι συνεντεύξεις με την παρουσία πολλών υποψηφίων ταυτόχρονα μπορεί να προκύψουν όταν μια εταιρεία εξετάζει την πρόσληψη πολλών ατόμων ταυτόχρονα για την ίδια δουλεια. Στην περίπτωση αυτή, είναι σημαντικό να ξεχωρίσετε από τους υπόλοιπους, χωρίς βέβαια να παρουσιάσετε έναν επιθετικό εαυτό, στην προσπάθειά σας αυτή. Το κύριο στοιχείο αυτού του τύπου συνέντευξης είναι η κατανόηση της δυναμικής της ομάδας. Πρέπει να βρείτε από νωρίς το ρόλο σας ανάμεσα στο “πλήθος”, τι χαρακτήρες υπάρχουν στο δωμάτιο και πώς μπορείτε να ξεχωρίσετε χωρίς να επισκιάσετε αρνητικά τα άλλα άτομα. Σημασία έχει πώς θα αλληλεπιδράσετε με τους υπόλοιπους υποψηφίους, πώς θα δείξετε τις ομαδικές σας ικανότητες και πώς θα ξεχωρίσουν οι απαντήσεις σας. Εξίσου σημαντική είναι και η παρουσία σας όταν δεν έχετε το λόγο. Διατηρήστε σωστή γλώσσα του σώματος και δείξτε ενδιαφέρον και προσοχή για τα λεγόμενα των άλλων.

8. Η πρακτική συνέντευξη

Σε μερικούς κλάδους - όπως στον κλάδο της Μηχανικής ή των Πωλήσεων - ίσως σας ζητηθεί να περάσετε από συνέντευξη πάνω σε ένα κομμάτι της δουλειάς. Αυτό το κομμάτι διαφέρει ανάλογα με τον κλάδο αλλά ο στόχος είναι κοινός: να δείξετε στον πιθανό εργοδότη σας πώς αποδίδετε στο ρόλο που θα κληθείτε να αναλάβετε αν προσληφθείτε. Σε τέτοιου τύπου συνεντεύξεις, είναι κρίσιμο να δείξετε τις ηγετικές σας ικανότητες και το στυλ εργασίας σας, αποδεικνύοντας ότι είστε ο κατάλληλος υποψήφιος για να φέρει το εκάστοτε έργο εις πέρας.

9. Η συνέντευξη σε πάνελ

Αν ο ρόλος σας περιλαμβάνει να δίνετε αναφορά σε περισσότερα από ένα τμήματα στην εταιρεία ή την συνεργασία σας με διαφορετικές ομάδες, ενδέχεται να περάσετε από συνέντευξη σε πάνελ. Τυπικά, οι άνθρωποι που θα αποτελούν το πάνελ θα εκπροσωπούν διαφορετικά τμήματα της εταιρείας, το καθένα με τις δικές του επιδιώξεις. Έτσι, μπορείτε να περιμένετε ότι ο καθε συνεντευκτής θα κάνει ερωτήσεις σχετικές με το ρόλο σας ως προς το δικό του τμήμα. Ωστόσο, θα ήταν έξυπνο εκ μέρους σας, αφού απαντήσετε στην ειδική ερώτηση του Χ τμήματος, να προσπαθήσετε να προσθέσετε μερικές γενικές προτάσεις για να ανταποκριθούν και στις πιθανές απαιτήσεις που θα έχουν και τα άλλα τμήματα. Εδώ, η γλώσσα του σώματος πρέπει να αφορά το σύνολο του πάνελ. Απευθύνετε τις απαντήσεις σας τόσο στο άτομο που σας έκανε την ερώτηση όσο και στα άτομα που κάθονται δίπλα του.

10. Η συνέντευξη σε μια ημέρα καριέρας

Αν οι ημέρες καριέρας συμπεριλαμβάνονται στις προσπάθειές σας για εύρεση εργασίας, προετοιμαστείτε για γρήγορες  συνεντεύξεις, που δε διαρκούν πάνω από 10-15 λεπτά. Οι ευκαιρίες να πουλήσετε τις ικανότητές σας στον recruiter που παρευρίσκεται στο χώρο εκ μέρους της εταιρείας είναι λιγοστές. Από τη στιγμή που θα προσεγγίσετε το σταντ της εταιρείας που σας ενδιαφέρει, η συνέντευξη έχει ήδη ξεκινήσει. Πρέπει να τραβήξετε την προσοχή του συνομιλητή σας και να τον πείσετε να διαθέσει λίγο από το χρόνο του για να σας ακούσει, ενώ γύρω σας υπάρχουν δεκάδες άλλοι υποψήφιοι. Πρέπει να είστε σε θέση να σκεφτείτε πώς παρουσιάσετε τον εαυτό σας σε λιγότερο από 30 δευτερόλεπτα και να αναφέρετε πολύ επιγραμματικά γιατί θέλετε να εργαστείτε στην εν λόγω εταιρεία καθώς και τι επιπρόσθεση αξία φέρνετε στο τραπέζι. Οι μορφές που μπορεί να πάρει μια συνέντευξη είναι πολλές. Ανεξαρτήτως των ερωτήσεων, των ατόμων που έχετε απέναντί σας ή του χώρου, η σωστή προετοιμασία είναι κλειδί. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για τη συνέντευξη εργασίας εδώ.