Αν μάθαμε κάτι τα τελευταία χρόνια είναι ότι η ζωή μας διευκολύνεται μέσω της τεχνολογίας σε όλους τους τομείς. Από το να παραγγείλεις φαγητό στο σπίτι, να αγοράσεις ρούχα, μέχρι και να καταφέρεις μέσω της τεχνολογίας να εργαστείς από το σπίτι σου. Πλέον ακόμα και η αναζήτηση εργασίας γίνεται σχεδόν αποκλειστικά μέσω του διαδικτύου. Οι υποψήφιοι βρίσκουν νέες θέσεις εργασίας online, κάνουν αιτήσεις με τον ίδιο τρόπο και μέσω των video interviews αναδεικνύουν τον εαυτό τους ώστε να κερδίσουν τελικά τη δουλειά που επιθυμούν.
Αντίστοιχα και οι εργοδότες όταν ψάχνουν υποψηφίους χρησιμοποιούν πλέον τεχνολογικά αναβαθμισμένα εργαλεία που τους επιτρέπουν να κάνουν το screening των βιογραφικών αυτοματοποιημένα. Με αυτό τον τρόπο προσπαθούν επίσης να εξαλείψουν τις προκαταλήψεις και να εξορθολογίσουν τη διαδικασία της στελέχωσης.
Καθώς η διαδικασία της στελέχωσης αυτοματοποιείται τουλάχιστον στα πρώτα της στάδια ολοένα και περισσότερο, πώς μπορούν όσοι αναζητούν εργασία να περάσουν πετυχημένα από τη διαδικασία; Οι υπεύθυνοι προσλήψεων λαμβάνουν εκατοντάδες αιτήσεις για μια θέση εργασίας, οπότε το βιογραφικό σου φρόντισε να είναι περιεκτικό, ακριβές και ελκυστικό.
Πώς θα καταφέρεις να φτιάξεις το βιογραφικό σου με τέτοιο τρόπο ώστε να μην περάσει απαρατήρητο από τη διαδικασία της πρώτης αξιολόγησης και να κερδίσεις τελικά μία συνέντευξη με τον εργοδότη της επιλογής σου;
Παρακάτω μπορείς να βρεις 6 χρήσιμες συμβουλές ώστε να πολλαπλασιάσεις τις πιθανότητες να ξεχωρίσει το βιογραφικό σου και να κάνεις το επόμενο βήμα.
1. χρησιμοποίησε την τεχνολογία και το διαδίκτυο για να κάνεις την έρευνά σου
Θα ήταν καλό να κάνεις ενδελεχή έρευνα για την εταιρεία που θα ήθελες να δουλέψεις. Μάθε το όραμα της, τους στόχους της και πάρε μία ιδέα για την κουλτούρα της μέσω της ιστοσελίδας της και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιεί. Αναρωτήσου αν οι αρχές σου και το προσωπικό σου όραμά σου συνάδουν με την εταιρεία που έχεις βάλει ως στόχο να εργαστείς. Μπορείς ακόμα, να ψάξεις τους οικονομικούς της απολογισμούς αλλά και τους στόχους βιωσιμότητας της εταιρείας για το μέλλον. Πέρα από την ιστοσελίδα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορείς να ερευνήσεις το προφίλ της εταιρείας μέσα από τα μάτια “τρίτων”, δηλαδή από ιστοσελίδες όπως το Glassdoor, Linkedin, Google My Business Reviews, όπου θα δεις την εμπειρία άλλων ατόμων, αλλά και επιπλέον πληροφορίες για την κάθε εταιρεία πέρα από τα όσα δηλώνει η ίδια. Σκέψου ποια είναι τα κριτήρια που θα ήθελες να πληρεί ο μελλοντικός σου εργοδότης και η εταιρεία στην οποία θα προσφέρεις την τεχνογνωσία, τις δεξιότητες και το χρόνο σου.
Εάν για παράδειγμα πάνω από όλα σε ενδιαφέρει το work-life balance, τότε διάβασε τι λένε άνθρωποι που έχουν δουλέψει εκεί ή οι εργαζόμενοι σήμερα σχετικά με τις ώρες εργασίας ή τις πολιτικές ανθρώπινου δυναμικού.
Η έρευνα όχι μόνο θα σε βοηθήσει να αποφασίσεις εάν ο ρόλος σου ταιριάζει, αλλά επίσης θα σου παρέχει πολύτιμες πληροφορίες που θα σε βοηθήσουν να απευθυνθείς στον υπεύθυνο προσλήψεων πιο στοχευμένα και αποτελεσματικά.
Για παράδειγμα, θα μπορούσες να προσαρμόσεις τον τόνο του βιογραφικού και της συνοδευτικής επιστολής σου με βάση την κουλτούρα, τους στόχους ή τις αξίες του οργανισμού που σε ενδιαφέρει. Θα μπορούσες επίσης να συνδέσεις καλύτερα τα σχετικά προσόντα και την εμπειρία σου με την αποστολή της εταιρείας και τις ανάγκες της συγκεκριμένης θέσης.
Με όλους τους παραπάνω τρόπους μπορείς να κατανοήσεις καλύτερα τη λειτουργία της εταιρείας και να έχεις μια συνολική εικόνα για αυτή, ώστε να είσαι καλύτερα προετοιμασμένος/η για το τι θα αντιμετωπίσεις και αν σε ενδιαφέρει πραγματικά μία θέση εργασίας στη συγκεκριμένη εταιρεία.
2. βρες τη σωστή διαδικτυακή πλατφόρμα να ανεβάσεις το βιογραφικό σου
Ένα ψηφιακό προφίλ ή CV στις κατάλληλες online πλατφόρμες σου δίνει την ευκαιρία να γίνεις προσβάσιμος σε hiring managers και recruiters.
Ανάλογα με τον κλάδο της εταιρείας που ψάχνεις υπάρχουν και αντίστοιχες διαδικτυακές πλατφόρμες που μπορείς να δημιουργήσεις το προφίλ σου και να έχουν πρόσβαση μελλοντικοί εργοδότες έτσι ώστε να σε γνωρίσουν. Δημοφιλής πλατφόρμα για αυτό τον σκοπό είναι το LinkedIn, στην οποία μπορείς να συμπεριλάβεις την επαγγελματική σου εμπειρία, την κατάρτισή σου, τις δεξιότητες σου, testimonials και endorsements και βέβαια να διατηρήσεις επικοινωνία με παλιούς συνεργάτες, πελάτες αλλά και να αναπτύξεις επιπλέον το δίκτυο σου. Θα σου προτείναμε επίσης να αξιοποιήσεις οπωσδήποτε και την πλατφόρμα της Randstad, είναι πολύ σημαντικό να ανεβάσεις το βιογραφικό σου και να συμπληρώσεις τα σωστά πεδία προκειμένου να δώσεις τη δυνατότητα στους συμβούλους μας να σε βρουν στη βάση μας με τα σωστά κριτήρια. Μπορείς να κάνεις αίτηση για οποιαδήποτε από τις 500+ θέσεις εργασίας που έχουμε ανοιχτές αυτή τη στιγμή και σε ενδιαφέρει, αλλά είναι σημαντικό το βιογραφικό σου να βρίσκεται στη βάση δεδομένων μας προκειμένου να μπορούν να σε προσεγγίσουν οι σύμβουλοί μας ακόμη και αν εσύ δεν έχεις δει μία θέση που μόλις ανοίξαμε.
Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις ανθρώπων που ασχολούνται με πιο δημιουργικά ή καλλιτεχνικά επαγγέλματα οι οποίοι συχνά φτιάχνουν δικές τους ιστοσελίδες στις οποίες αναδεικνύουν τη δουλειά τους, το βιογραφικό τους και το πορτφόλιο τους.
3. κάνε το βιογραφικό σου “καθρέφτη” της αγγελίας
Σίγουρα θα έχεις ξανακούσει ότι ένα από τα πιο σημαντικά βήματα στη δημιουργία ενός αποτελεσματικού βιογραφικού είναι η ύπαρξη αντιστοιχίας με την αγγελία της θέσης εργασίας και της εταιρείας που στοχεύεις. Στη σημερινή εποχή που συχνά χρησιμοποιούνται εργαλεία ΑΙ για το πρώτο screening των βιογραφικών αναγνωρίζουν λέξεις-κλειδιά σχετικές με την αγγελία και ανάλογα με τα ποσοστά συσχετισμού τα βιογραφικά περνάνε στη δεύτερη φάση προκειμένου να τα αξιολογήσει ο/η εκάστοτε σύμβουλος. Οι εργοδότες/υπεύθυνοι προσλήψεων ψάχνουν να βρουν υποψηφίους που πέρα από τις ικανότητες και τα προσόντα που ζητούν είναι πρόθυμοι να προσφέρουν και φαίνεται να ενδιαφέρονται πραγματικά για τη θέση και για την εταιρεία. Άρα, διαβάζοντας την περιγραφή της θέσης που σε ενδιαφέρει πρόσεξε το βιογραφικό σου να συμπεριλαμβάνει όλα τα στοιχεία που είναι απαραίτητα ώστε ο αλγόριθμος να επιλέξει τελικά το βιογραφικό σου. Αυτό δε σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι θα προσθέσεις ψευδή ή αναληθή στοιχεία για τον εαυτό σου και τις ικανότητες σου. Ακόμη και αν αυτό σε περάσει με κάποιο τρόπο στην επόμενη φάση και στο στάδιο της συνέντευξης, ο υπεύθυνος προσλήψεων ή ο σύμβουλος στελέχωσης θα καταλάβει κάποια στιγμή ότι δεν είσαι ειλικρινής. Σκέψου ότι ακόμη και αν τα καταφέρεις τελικά προσωρινά να “ξεγελάσεις” την/ον υπεύθυνη/ο προσλήψεων με αυτή την τακτική το πιο πιθανό είναι να υπονομεύσεις το μέλλον σου στον οργανισμό δημιουργώντας μεγάλες προσδοκίες. Αφιέρωσε χρόνο για να συνδέσεις αποτελεσματικά υφιστάμενη γνώση και εμπειρίες με τα ζητούμενα και μην καταφύγεις σε φανταστικά σενάρια. Καλύτερα να είσαι ειλικρινής και να πείσεις την/ον υπεύθυνη/ο προσλήψεων ότι θα προσπαθήσεις να καλύψεις όποιες ελλείψεις μπορεί να έχεις ώστε να μπορέσεις να ανταπεξέλθεις στα προαπαιτούμενα της συγκεκριμένης θέσης και δε θα βγεις χαμένη/χαμένος.
4. φρόντισε το βιογραφικό σου να είναι απλό, αλλά στοχευμένο και περιεκτικό
Όταν θα φτιάξεις το βιογραφικό σου προσπάθησε να διατυπώσεις την εμπειρία σου και τις ικανότητες σου χωρίς περιττά στοιχεία, αλλά με έναν όμορφο και φροντισμένο τρόπο. Προσπάθησε να δείξεις συνοπτικά, ξεκάθαρα ωστόσο ότι ενδιαφέρεσαι και είσαι κατάλληλη/ος για τη θέση.
Θα βοηθούσε να χρησιμοποιήσεις bullet points ή κάποιο άλλο παρόμοιο τρόπο για να το δομήσεις, αλλά και λέξεις που προσδίδουν ενεργητικότητα για να περιγράψεις τα προσόντα, τις δεξιότητες και τα επιτεύγματά σου. Προσπάθησε να μη χρησιμοποιήσεις “πολυφορεμένες” λέξεις όπως έμπειρη/ος, οργανωτική/ός, ομαδική/ός, προσανατολισμένη/ος στα αποτελέσματα κ.α. που όλοι οι άλλοι υποψήφιοι θα έχουν πιθανότατα χρησιμοποιήσει. Οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούνται στο πρώτο στάδιο του screening δεν είναι πάντα φτιαγμένοι ώστε να αναγνωρίζουν ασυνήθιστες ή πολυσύνθετες λέξεις ή μεταφορικές εκφράσεις. Οπότε προσπάθησε να διατυπώσεις με εκλεπτυσμένο/φροντισμένο αλλά απλό τρόπο τις ικανότητές σου και την εμπειρία σου, δομημένα και στοχευμένα.
Ένας άλλος τρόπος ώστε αυτά που θα γράψεις να είναι απλά και δομημένα αλλά παράλληλα ικανά να μείνουν στη μνήμη του αναγνώστη είναι να χρησιμοποιήσεις νούμερα και στατιστικά. Αν στην προηγούμενη θέση είχες πετύχει κάποιον στόχο ή είχες καταφέρει κάτι ξεχωριστό π.χ. αύξηση των πωλήσεων κατά 50% κτλ μπορείς να το αναφέρεις ώστε η/ο υπεύθυνη/ος προσλήψεων να γνωρίζει τις ικανότητες σου με απτά στοιχεία και να μπορεί να αξιολογήσει αν μπορείς όντως να προσφέρεις στην εταιρεία του. Κάποια παραδείγματα στοιχείων που θα μπορούσες να αναφέρεις:
- Αριθμό ατόμων που είχες στην ομάδα σου
- Ποσοστά αύξησης πωλήσεων/κερδών/ ικανοποίησης πελατών
- Αναγνώριση/βραβεία που έχεις λάβει για κάτι εξαιρετικές επιδόσεις
Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να επωφεληθείς από την ψηφιακή εποχή είναι να συμπεριλάβεις στο βιογραφικό σου ή στο προφίλ σου links με δείγματα της δουλειάς σου ή ολόκληρο το portfolio σου. Μπορείς επίσης να συμπεριλάβεις links από τους επαγγελματικούς λογαριασμούς σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως πρόσθετες πηγές πληροφοριών σχετικά με τις δεξιότητες, τις εμπειρίες και τα ενδιαφέροντά σου.
5. να είσαι συνεπής τη δομή και στη μορφοποίηση του βιογραφικού σου
Ειδικά εάν πρόκειται ένα εργαλείο με αλγόριθμο να διαβάσει το βιογραφικό σου και να το αποκωδικοποιήσει, θα ήταν καλό να έχεις δομήσει με σαφή τρόπο τις κατηγορίες στις οποίες αναφέρεσαι στο βιογραφικό σου και οι προτάσεις σου να είναι συντακτικά σωστές με ξεκάθαρο νόημα. Πολύ συχνά ο αλγόριθμος δεν αναγνωρίζει λογότυπα, σχέδια, σύμβολα και είναι καλύτερα να χρησιμοποιήσεις απλές γραμματοσειρές. Είναι επίσης σημαντικό να ελέγχεις το βιογραφικό σου για τυχόν τυπογραφικά ή γραμματικά λάθη προκειμένου να κάνεις μια εξαιρετική πρώτη εντύπωση αλλά και να μην επηρεαστεί η ικανότητα του αλγόριθμου να το διαβάζει με ακρίβεια. Αφιέρωσε χρόνο για να διορθώσεις και να ραφινάρεις τη δουλειά σου και πριν στείλεις το βιογραφικό σου μοιράσου το με κάποιον φίλο, συγγενή ή συνεργάτη ώστε να αξιολογήσει το περιεχόμενο, τη δομή, το συντακτικό και τα ορθογραφικά λάθη που τυχόν σου έχουν ξεφύγει. Ένα προσεγμένο βιογραφικό τόσο αισθητικά, όσο και από πλευράς δομής και περιεχομένου θα αφήσει σίγουρα μία καλή εντύπωση στον αναγνώστη.
6. τελικά, όλα έχουν να κάνουν με την ανθρώπινη επαφή
Ακόμη και αν σε πρώτη φάση ένας αλγόριθμος “αξιολογήσει” το βιογραφικό σου μην ξεχνάς ότι στο τέλος πάντα απευθύνεσαι σε ανθρώπους. Ένας ή περισσότεροι άνθρωποι θα λάβουν την τελική απόφαση.
Αφού περάσεις από το πρώτο στάδιο που ο αλγόριθμος θα επιλέξει το βιογραφικό σου η/ο υπεύθυνη/ος προσλήψεων ή η/ο σύμβουλος στελέχωσης θα το διαβάσει και θα έρθει σε επικοινωνία μαζί σου. Η τεχνολογία θα πρέπει να βρίσκεται στην υπηρεσία των ανθρώπων που είναι επιφορτισμένοι με το ρόλο της στελέχωσης και να φροντίζει να μην πάει καμία ευκαιρία χαμένη. Οι διευθυντές προσλήψεων, οι υπεύθυνοι προσλήψεων και οι σύμβουλοι στελέχωσης είναι τα άτομα στα οποία θα πρέπει να κάνεις τελικά τη σωστή εντύπωση. Είναι αυτοί που θα συνδεθούν τελικά με τους υποψήφιους για να κατανοήσουν τα κίνητρα, τις φιλοδοξίες και την προσωπικότητά τους για να προσδιορίσουν τους καλύτερους υποψήφιους για τη θέση εργασίας και την κουλτούρα της εταιρείας.
Κανείς δε γνωρίζει τη σπουδαιότητα αυτής της ανθρώπινης επικοινωνίας καλύτερα από τους συμβούλους μας εδώ στη Randstad. Είναι ο πιο ουσιαστικός συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους υποψήφιους και τους εργοδότες. Είναι αυτοί που θα ακούσουν τις ανάγκες και τα θέλω σου, που μπορούν να σε βοηθήσουν να καταλάβεις καλύτερα τι είναι αυτό που τελικά ψάχνεις και να σε βοηθήσουν τόσο με την αναζήτηση εργασίας όσο και με την ανάπτυξη της σταδιοδρομίας σου.
Στη Randstad βασική μας επιδίωξη είναι να σου βρούμε τελικά την εργασία που σου ταιριάζει .