Η διατήρηση των εργαζομένων αποτελεί βασική προτεραιότητα για όλους τους κλάδους στην αγορά εργασίας, καθώς συμβάλλει στη διατήρηση μιας σταθερής ροής εργασιών. Επιπλέον, αν θέλετε να αναπτύξετε τις επιχειρηματικές σας δραστηριότητες ή να βελτιστοποιήσετε τις διαδικασίες μέσω ψηφιακών και τεχνολογικών καινοτομιών, χρειάζεστε ένα σταθερό εργασιακό περιβάλλον με εξειδικευμένο προσωπικό.
Η έλλειψη ταλέντων έχει δημιουργήσει ιδιαίτερες προκλήσεις στην ελληνική αγορά εργασίας, με τις επιχειρήσεις να προσπαθούν να καλύψουν τα κενά απασχόλησης. Ενώ από τη μία πλευρά, μπορεί να δυσκολεύεστε στην εύρεση και στελέχωση νέων εργαζομένων, από την άλλη είναι στο χέρι σας, όταν πρόκειται να διατηρήσετε τους/τις εργαζόμενους/ες που ήδη έχετε.
Σε αυτό το άρθρο, θα συζητήσουμε τον δείκτη κινητικότητας των εργαζομένων (employee turnover), θα διερευνήσουμε γιατί η διατήρηση των εργαζομένων και όχι η αντικατάστασή τους είναι το κλειδί για την επιτυχία του HR και θα αποκαλύψουμε ορισμένες στρατηγικές διατήρησης εργαζομένων που θα σας βοηθήσουν να πετύχετε.
στρατηγική διατήρησης εργαζομένων 101
Σύμφωνα με στοιχεία της Society for Human Resource Management, ένας/μία εργαζόμενος/η που ανήκει στο δυναμικό σας μπορεί να είναι πολυτιμότερος/η σε σύγκριση με το νέο ταλέντο, εξαιτίας του κόστους πρόσληψης και κατάρτισής του.
Επομένως, είναι πολύ πιο αποδοτικό για την επιχείρησή σας να διατηρήσετε το υπάρχον ταλέντο σας, βοηθώντας το να εγκλιματιστεί πλήρως στον εργασιακό χώρο, εκτός και αν αντιληφθείτε ότι είναι μη παραγωγικός/η.
Η εφαρμογή ενός στρατηγικού προγράμματος διατήρησης εργαζομένων επείγει, με το
59% των ερωτηθέντων που συμμετείχε στην έρευνα HR trends 2023 της Randstad Hellas να δυσκολεύεται να διατηρήσει την δέσμευση των εργαζομένων του και το 72% να θεωρεί την προσέλκυση ταλέντων ως την πιο σημαντική πρόκληση κατά τη στελέχωση.
γιατί χρειάζεστε ένα πρόγραμμα διατήρησης εργαζομένων;
Πράγματι δεν είναι εύκολο να αποτρέψετε την αποχώρηση εργαζομένων από την επιχείρησή σας. Ένα ποσοστό κινητικότητας και αντικατάστασης εργαζομένων (turnover) είναι αναπόφευκτο: οι άνθρωποι συνταξιοδοτούνται, μετακομίζουν ή μετακινούνται σε άλλες θέσεις εντός της εταιρείας σας, για παράδειγμα, ενώ άλλοι αποφασίζουν να αλλάξουν καριέρα ή να εγκαταλείψουν την εργασία πλήρους απασχόλησης για οικογενειακούς/προσωπικούς λόγους.
Ωστόσο, οι εξειδικευμένοι εργαζόμενοι αφήνουν πίσω τους κενά - και συμπεριλαμβανομένων των εξόδων πρόσληψης, κατάρτισης και ένταξης, η αντικατάστασή τους είναι δαπανηρή. Επιπλέον, δεν είναι πάντα εύκολο να εντοπιστούν τα κατάλληλα ταλέντα, οπότε είναι λογικό να προσπαθήσετε να διατηρήσετε τους/τις υπάρχοντες/ουσες εργαζομένους/ες σας αντί να τους/τις αντικαταστήσετε.
Η διατήρηση των εργαζομένων σας δεν σας προστατεύει μόνο από το κόστος στελέχωσης νέων ταλέντων. Όταν αποχωρούν από την ομάδα παραγωγικά άτομα με εξειδίκευση, είναι πιθανόν να επηρεαστεί η δυναμική της υπόλοιπης ομάδας. Τα εξειδικευμένα ταλέντα παρακινούν τους συναδέλφους τους, όταν όμως αποχωρούν, η παραγωγικότητα μπορεί να καθυστερήσει ή και να μειωθεί. Αν βρίσκεστε στη φάση επέκτασης της επιχειρηματικής σας δραστηριότητας και είναι απαραίτητο να διατηρήσετε τα ποσοστά επιτυχίας, θέλετε μια σταθερή και αφοσιωμένη ομάδα.
Επίσης, το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού έχει αλλάξει στάση απέναντι στην εργασία και αν δεν ενδιαφερθείτε ενεργά για τη διατήρηση των εργαζομένων σας, μπορεί να βρεθείτε σε δύσκολη θέση. Για παράδειγμα, τα στοιχεία από την έκθεση Workmonitor 2023 της Randstad δείχνουν ότι οι γενιές που εισήλθαν πρόσφατα στον εργασιακό χώρο έχουν τις υψηλότερες προσδοκίες και την ισχυρότερη επιθυμία για ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
πώς θα αναπτύξετε ένα πρόγραμμα διατήρησης εργαζομένων;
Προκειμένου να μειώσετε τα ποσοστά αποχώρησης του προσωπικού από την εταιρεία σας, καλό θα ήταν το αρμόδιο τμήμα να προβεί εγκαίρως στις κατάλληλες ενέργειες πριν οι εργαζόμενοι αποφασίσουν να αποχωρήσουν οικειοθελώς. Για να καταστεί αυτό εφικτό, είναι απαραίτητο να γνωρίζετε τον λόγο αποχώρησής τους. Πριν προβείτε σε οποιαδήποτε ενέργεια, παρατηρήστε σημάδια τα οποία θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε καλύτερα την κατάσταση.
Παρακάτω θα βρείτε 10 τρόπους προκειμένου να καταφέρετε να συγκεντρώσετε τις πληροφορίες που χρειάζεστε.
- Δημιουργήστε μια ανώνυμη έρευνα. Οι εργαζόμενοι δεν αισθάνονται πάντα άνετα να μιλούν για θέματα εργασίας, όμως μια έρευνα μπορεί να ενθαρρύνει το διάλογο. Παράλληλα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποια κίνητρα έτσι ώστε να αυξήσετε τη πιθανότητα συμμετοχής.
- Συνεντεύξεις αποχώρησης. Θα ήταν ωφέλιμο οι παραπάνω συνεντεύξεις να διεξάγονται μέσω κάποιου εξωτερικού συμβούλου. Οι άνθρωποι συχνά μιλάνε ειλικρινά και ευκολότερα σε άτομα που δεν εκπροσωπούν άμεσα τις εταιρείες για τις οποίες εργάζονται.
- Μιλήστε με εργαζόμενους/ες οι οποίοι/ες, μπορεί και άτυπα, να κατέχουν θέσεις ηγεσίας σε μια ομάδα. Εκείνοι μπορούν να σας δώσουν μια ακριβή εικόνα για το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρίας.
- Προγραμματίστε συναντήσεις των εργαζομένων με το τμήμα του HR. Σε αυτές τις συζητήσεις οι άνθρωποι τείνουν να μιλούν περισσότερο για την εργασία τους. Θα ήταν ωφέλιμο να δείξετε την εκτίμησή σας για την ειλικρίνειά τους.
- Διαχειριστείτε τους managers, οι οποίοι παρουσιάζουν προβλήματα. Παρακολουθείτε την συχνότητα με την οποία λαμβάνετε παράπονα από τους εργαζομένους, για τα άτομα τα οποία βρίσκονται σε ηγετικές θέσεις. Η παροχή σωστής εκπαίδευσης σε θέματα που αφορούν την ηγεσία είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της θέσης τους.
- Ανάλυση μοτίβων. Είναι πιο συνηθισμένες οι αποχωρήσεις εργαζομένων από συγκεκριμένα τμήματα; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των εργαζομένων οι οποίοι παραιτούνται συχνότερα; Πόσο αγχωτικές είναι οι θέσεις που έχουν αναλάβει;
- Ποια είναι η κουλτούρα της εταιρίας σας; Ένας εξωτερικός σύμβουλος μπορεί να σας βοηθήσει σε αυτό. Για παράδειγμα, υπάρχει μια αίσθηση σκοπού στην επιχείρησή σας ή οι εργαζόμενοι αισθάνονται ότι δεν έχουν έμπνευση;
- Αξιολόγηση της δέσμευσης. Όταν οι άνθρωποι αισθάνονται αφοσιωμένοι και ενδιαφέρονται για τη δουλειά τους μειώνονται πολύ οι πιθανότητες παραίτησης. Προσπαθήστε να προσδιορίσετε εάν οι εργαζόμενοι/μενες με καλές επιδόσεις αισθάνονται πλήρεις και είναι ικανοποιημένοι/μενες με τα καθήκοντά τους.
- Παρατηρήστε τα σημάδια τα οποία φανερώνουν ότι ένας εργαζόμενος/η δεν είναι ικανοποιημένος/η. Άτομα που ενώ απέδιδαν καλά έχουν αρχίσει να έχουν χαμηλή επίδοση, αποτελεί ένδειξη ότι μπορεί να μην εισπράττουν πλέον ικανοποίηση από την εργασία τους. Μιλήστε μαζί τους και προσπαθήστε να καταλάβετε τι συμβαίνει.
- Εταιρική κουλτούρα και διαδικασίες. Μερικές φορές, οι εργαζόμενοι φεύγουν επειδή δε συμφωνούν με κάποιες από τις εταιρικές διαδικασίες. Φροντίστε να μεταβάλετε πολιτικές της εταιρίας οι οποίες ενδεχομένως δεν αποδίδουν όπως προβλέπεται.
τρεις αποτελεσματικές πρακτικές διατήρησης
Μόλις εντοπίσετε τους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι αποχωρούν ή είναι πρόθυμοι να εγκαταλείψουν την επιχείρησή σας, είστε έτοιμοι/ες να λάβετε δράση. Οι παρακάτω στρατηγικές διατήρησης, ίσως μπορέσουν να σας βοηθήσουν να αλλάξετε την εταιρική σας κουλτούρα προς το καλύτερο.
1. προσφορά ευέλικτου χρονοδιαγράμματος εργασίας
Οι χώροι εργασίας σε σχεδόν όλους τους κλάδους, ως απάντηση στον COVID-19, άλλαξαν και οι εργαζόμενοι/ες κάθισαν σε μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ τους. Σε ορισμένες εταιρείες, δημιουργήθηκαν πρόσθετες βάρδιες για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Ορισμένες επιχειρήσεις έκλεισαν εντελώς κατά τη διάρκεια της έξαρσης της πανδημίας ενώ κάποιες άλλες προσάρμοσαν ένα μοντέλο απομακρυσμένης εργασίας με λιγότερους εργαζομένους/ες στον χώρο εργασίας.
Μόλις τα πράγματα επανήλθαν στην "κανονικότητα", ορισμένοι εργοδότες επέστρεψαν αμέσως στις παλιές τους πρακτικές. Οι εργαζόμενοι, ωστόσο, δεν θέλουν να επιστρέψουν στην ίδια πρότερη κατάσταση. Η έρευνα Workmonitor 2023 της Randstad διαπίστωσε ότι η προοπτική ωραρίου εργασίας από τις 9 έως τις 5 στον χώρο εργασίας, έχει γίνει σαφώς μη ελκυστική, καθώς περισσότεροι εργαζόμενοι/ες στην Ελλάδα επιθυμούν πλέον έναν πιο ευέλικτο τρόπο εργασίας(84%).
Ως εκ τούτου, θα ήταν ωφέλιμο να εξεταστούν οι ευέλικτες επιλογές εργασίας για όλους τους κλάδους στην αγορά εργασίας, συμπεριλαμβανομένων του ευέλικτου προγραμματισμού και της εναλλαγής βάρδιας. Για παράδειγμα, τα συμπιεσμένα χρονοδιαγράμματα - όπου οι άνθρωποι εργάζονται τρεις ή τέσσερις μεγαλύτερες βάρδιες και στη συνέχεια παίρνουν περισσότερες ημέρες ρεπό - είναι μια πιθανή εναλλακτική λύση για τη παραδοσιακή πενθήμερη εβδομάδα.
Με τη σωστή επίβλεψη και τα κατάλληλα μέσα, ο ευέλικτος προγραμματισμός μπορεί να λειτουργήσει πολύ καλά. Συγκεκριμένα, στους/στις εργαζόμενους/ες αρέσουν τα ευέλικτα ωράρια και αισθάνονται πιο παραγωγικοί/ες λιγότερο αγχωμένοι/ες και πιο ικανοποιημένοι/ες από την εργασία τους. Εν ολίγοις, είναι πιο πιθανό να επιλέξουν και να παραμείνουν σε μία εταιρεία.
2. παροχή καλύτερης εκπαίδευσης
Οι άνθρωποι χαίρονται να μαθαίνουν. Στην πραγματικότητα, η ευκαιρία να μάθουν νέες δεξιότητες αποτελεί βασικό κίνητρο για κάθε νέα θέση εργασίας - ειδικά αν αυτή η εκπαίδευση οδηγεί σε προαγωγή. Η έρευνα HR trends 2023 της Randstad Hellas φανερώνει ότι το 68% των εταιρειών θα λάβει ως μέτρο τη συμμετοχή σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης των εργαζομένων, προκειμένου να διαχειριστούν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.
Το είδος της κατάρτισης που θα παρέχετε θα εξαρτηθεί από το αντικείμενο της εταιρεία σας και σε ποιες δεξιότητες θέλετε να δώσετε προτεραιότητα.
Για καλύτερα αποτελέσματα, τα μαθήματα κατάρτισης χρειάζεται να είναι συναφή με την εργασία ενός/μιας εργαζομένου/ης ή με το ρόλο που στοχεύει να αποκτήσει στην εταιρεία, δεδομένου ότι οι τεχνολογικές καινοτομίες καθιστούν απαραίτητη την επανεκπαίδευση των σημερινών εργαζομένων.
Ιδανικά, η εκπαίδευση καλό θα ήταν να ξεκινά αμέσως μετά την πρόσληψη και να συνεχίζεται καθ' όλη τη διάρκεια της παραμονής του/της εργαζομένου/νης στην επιχείρησή σας. Υπάρχουν τέσσερις διαφορετικοί τύποι εκπαίδευσης, οι οποίοι αναφέρονται ενδεικτικά παρακάτω:
- Ενημέρωση. Κατά το πρώτο στάδιο της εκπαίδευσης με στόχο την ενημέρωση, μπορείτε να παρουσιάσετε την εταιρική κουλτούρα, την αποστολή, τις αξίες και την οργανωτική δομή της εταιρείας σας. Ως αποτέλεσμα, οι νέοι/νέες εργαζόμενοι/ες αποκτούν καλύτερη κατανόηση του εταιρικού περιβάλλοντος και εξοικειώνονται με τις θέσεις εργασίας τους.
- Ενσωμάτωση. Το ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης των νεοπροσληφθέντων εργαζόμενων αποτελεί άμεση επένδυση για τη διατήρησή τους. Τα προγράμματα ένταξης των εργαζομένων καλύπτουν τους στόχους του τμήματος, τις τεχνικές πτυχές του ρόλου του/της νέου/ας εργαζόμενου/νης και πολλά άλλα.
- Τεχνικές δεξιότητες. Στη νέα εποχή της ψηφιοποίησης, όλοι/όλες οι εργαζόμενοι/ες χρειάζονται σύγχρονες τεχνολογικές δεξιότητες. Από τα ψηφιακά διαγράμματα μέχρι την αυξημένη αυτοματοποίηση, “τα νέα εργαλεία” μεταμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε. Προκειμένου προσαρμοστείτε στα νέα δεδομένα, χρειάζεστε ένα ισχυρό πρόγραμμα κατάρτισης τεχνολογικών δεξιοτήτων.
- Soft δεξιότητες. Οι δεξιότητες που σχετίζονται με την ομάδα, όπως η επικοινωνία, η ηγεσία, η επίλυση συγκρούσεων και η εταιρική ηθική, δεν είναι μόνο για τα υψηλόβαθμα στελέχη. Για να εξασφαλίσετε ένα συνεργατικό και χωρίς αποκλεισμούς εργασιακό περιβάλλον, χρειάζεται να αποδείξετε ότι η εταιρεία σας εκτιμά τους ανθρώπους.
3. συνεργασία με ένα στέλεχος ανθρώπινου δυναμικού
Ο ευέλικτος προγραμματισμός και τα προγράμματα κατάρτισης συμβάλλουν αναμφίβολα στη βελτίωση της διατήρησης των εργαζομένων. Ένας άλλος εξαιρετικά αποτελεσματικός τρόπος για να μειώσετε το turnover του προσωπικού σας είναι να συνεργαστείτε με έναν πάροχο υπηρεσιών ανθρώπινου δυναμικού. Εξάλλου, τα ευέλικτα ωράρια και η επικοινωνία ενισχύουν τη διατήρηση μόνο αν εφαρμόζονται στα κατάλληλα άτομα.
Οι εξειδικευμένοι σύμβουλοι ανθρώπινου δυναμικού μπορούν να βρουν και να στελεχώσουν τους κατάλληλους/ες εργαζόμενους/ες για την επιχείρησή σας. Αρκετά ταλέντα φαίνονται εξαιρετικά κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων, αλλά με την πάροδο του χρόνου μπορεί να μην ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της θέσης. Οι σύμβουλοι ανθρώπινου δυναμικού έχουν εκτενή εμπειρία στην διαδικασία εύρεσης και στελέχωσης- και αναγνωρίζουν τα πραγματικά κατάλληλα ταλέντα για τον οργανισμό σας.
Οι εταιρείες ανθρώπινου δυναμικού έχουν εκατοντάδες ή και χιλιάδες υποψηφίους στη βάση δεδομένων τους. Όταν συνάπτετε σύμβαση μαζί τους για να σας βοηθήσουν να στελεχώσετε το προσωπικό σας, απευθύνονται σε προεπιλεγμένα προφίλ υποψηφίων πριν από την τοποθέτηση νέων αγγελιών. Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να εξοικονομήσετε σημαντικό χρόνο - και πολλά χρήματα. Η Randstad, συνεχίζει μάλιστα να υποστηρίζει τους εργαζόμενους που επιλέγετε - ακόμη και μετά την στελέχωσή τους στην εταιρεία σας. Οι σύμβουλοί μας, επίσης, θα συνεργαστούν μαζί σας για την παροχή εκπαίδευσης και θα σας βοηθήσουν με μακροπρόθεσμες στρατηγικές διατήρησης των εργαζομένων.
Μετατρέπουμε το άγχος της διαδικασίας εύρεσης και στελέχωσης σε μια ευκαιρία ανάπτυξης και διατήρησης των εργαζομένων. Αφήνοντας την στελέχωση, την ένταξη, την εκπαίδευση και την υποστήριξη σε εμάς, μπορείτε να επικεντρωθείτε καλύτερα στην ανάπτυξη και την καινοτομία της εταρεία σας.
Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τις υπηρεσιες της Randstad Hellas και πώς μπορούμε να σας βοηθήσουμε, καλέστε μας σήμερα στο +30 2106770523 ή συμπληρώστε τη φόρμα επικοινωνίας για να μιλήσετε με ένα εξειδικευμένο σύμβουλο ανθρώπινου δυναμικού.